Падарожжа ў ШЧУЧЫН

2146 Імёны асветнікаў – гонар беларускага кнігадрукавання У першую нядзелю верасня ў нашай рэспубліцы, пачынаючы з 1994 года, адзначаецца свята беларускага пісьменства, якое ўвасабляе адзінства друкаванага слова і гісторыі народа, яго цесную сувязь са славянскімі вытокамі, а таксама асэнсаванне гістарычнага шляху пісьменства, далучэнне да духоўных святыняў. А імі, як правіла, былі калісьці рэлігійныя цэнтры, якія з’яўляліся сапраўднымі асяродкамі культуры, ведаў, духоўнасці. Першай сталіцай свята пісьменства стаў Полацк (1994, 2003) – калыска беларускай дзяржаўнасці і культуры, горад, звязаны з імёнамі першай асветніцы Еўфрасінні Полацкай і першадрукара Францыска Скарыны. Паспеўшы стаць традыцыйным, свята прайшло па знакамітых цэнтрах беларускай асветы, сярод якіх Тураў (1995, 2004), Навагрудак (1996), Нясвіж (1997), Орша (1998), Пінск (1999), Заслаўе (2000, 2014), Мсціслаў (2001), Мір (2002), Камянец (2005), Паставы (2006), Шклоў (2007), Барысаў (2008), Смаргонь (2009), Хойнікі (2010), Глыбокае (2012), Быхаў (2013). Як правіла, кожнае свята пакідае знакі павагі да людзей, якія сваім служэннем Айчыне засталіся ў гістарычнай памяці народа. Так, у г.Мсціславе ўстаноўлены помнік Пятру Мсціслаўцу, у Полацку – Еўфрасінні Полацкай і Сімяону Полацкаму, і нават літары “Ў”, у Гомелі – Кірылу Тураўскаму, каля Навагрудка – святому Елісею Лаўрышаўскаму, у Мінску – Сымону Буднаму і Васілю Цяпінскаму.

XXІI Дзень беларускага пісьменства прымае Шчучын Сёлета ўпершыню традыцыйны Дзень беларускага пісьменства пройдзе ў Шчучыне. Любое свята такога маштабу ў рэспубліцы па традыцыі становіцца добрай нагодай, каб зрабіць гораду падарунак, пакінуць штосьці людзям. У першую чаргу, плануецца прывесці ў парадак найбольш значныя гістарычныя аб’екты. Візітнай карткай Шчучына называюць палац князёў Друцкіх-Любецкіх. Плануецца аднавіць яго згодна з гістарычным абліччам, размясціць у ім музей і цэнтр творчасці дзяцей і моладзі. Да пачатку верасня будзе аформлены ўезд у горад: уязны знак і помнік МіГ-25, які нагадае пра славутае авіяцыйнае мінулае Шчучына. Зменяцца таксама некаторыя аб’екты ў раённым цэнтры – стадыён, набярэжная каля возера і поймы ракі Тур’янка, Дом культуры, цэнтральная раённая бібліятэка імя Цёткі, кінатэатр “Беларусь” стане забаўляльным цэнтрам для моладзі. Каб Дзень пісьменства запомніўся жыхарам рэгіёну надоўга, будзе праведзены цыкл мерапрыемстваў па папулярызацыі беларускай літаратуры, культуры і пісьменства. Гасцей пазнаёмяць са спектаклямі па матывах сучасных твораў пісьменнікаў вобласці, прадставяць даследаванні гродзенскіх філолагаў. ГА “Саюз пісьменнікаў Беларусі” правядзе літаратурны конкурс імя Цёткі. Падарункам шчучынцам стане адкрыццё “Белсаюздрукам” новай кнігарні. Міністэрства інфармацыі падорыць Шчучыну амаль 3 тыс. кніг, кніжныя падарункі бібліятэкам зробіць і Саюз пісьменнікаў Беларусі. Спецыяльна да свята будзе выпушчаны фотаальбом пра Шчучын і зборнік “Беларусь літаратурная”. Ёсць прапанова назваць адну з вуліц горада, дзе будзе праводзіцца Дзень беларускага пісьменства, Літаратурнай. Таленавітая зямля Багата Шчучынская зямля на таленты. У Васілішках нарадзіліся знакаміты польскі спявак і кампазітар Чэслаў Немэн (Выджыцкі), вучоны з сусветным іменем у вобласці анестэзіялогіі і рэанімацыі Іван Кляўзунік, вучоны-аграхімік акадэмік АН Беларусі Іосіф Багдзевіч. У Жалудку з’явіліся на свет удзельнік паўстання 1863–1864 гг. на землях Беларусі, генерал Парыжскай камуны, член Генеральнай рады I Інтэрнацыянала Валерый Урублеўскі і народная артыстка БССР Вольга Александроўская (Галіна). Дэмбрава ганарыцца братамі мастаком Гіяцынтам і графікам Казімірам Альхімовічамі. Вёска Клешнякі – радзіма пачынальніка і арганізатара рэлігійнага, культурна-асветніцкага і палітычнага жыцця беларусаў у ЗША доктара тэалогіі Івана Тарасевіча. Былы фальварак Пешчын – родны куточак беларускай паэтэсы Цёткі (Алаізы Пашкевіч). З гэтай зямлёй звязаны імёны вядомых дзеячаў і асветнікаў Ігната Дамейкі, Станіслава Баніфацыя Юндзіла, польскага паэта Ануфрыя Петрашкевіча, беларускага празаіка і паэта, публіцыста Валянціна Блакіта, паэтэсы і літаратуразнаўцы, члена Саюза пісьменнікаў Рэспублікі Беларусь Алены Руцкай, рускага пісьменніка і гісторыка Мікалая Ількевіча, доктара філасофскіх навук Часлава Кірвеля, дзяржаўнага дзеяча, дэпутата Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Сяргея Маскевіча і іншых. Гаспадар вялiкi Шчучын 2148 Гісторыя Шчучына пачалася ў 1436 г., калі быў заснаваны касцёл святога Якуба Апостала. Адным з яго фундатараў з’яўляўся трокскі ваявода Пётр Лелюш. Уласнікамі Шчучына былі Кучукі, Кішкі, на працягу 40 гадоў Радзівілы, а фарміраванне мястэчка пачалося ў 1540 гады пры Сіруцях, Юндзілах, Давойнах. З пачатку ўладарылі Лімонты – род з Фларэнцыі, які з’явіўся на тэрыторыі ВКЛ разам з Бонай Сфорцай – жонкай польскага караля Жыгімонта Старога. З 1680 г. па 1750 г. улас-нікамі Шчучына былі Юзафовічы-Глябіцкія. Яны заснавалі кляштар піяраў і “Абшчыну сясцёр міласэрнасці”. Мястэчка пера-тварылася ў рэлігійны і культурна-асветніцкі цэнтр Панямоння: тут дзейнічалі піярская семінарыя і вышэйшая школа, багатая бібліятэка, шпіталь і школа сясцёр міласэрнасці. Да 1802 г. Шчучын належаў шляхецкаму роду Сцыпіёнам, якія пад-трымлівалі піяраў. Піярскую школу закончылі паэт-філамат А.Петрашкевіч, аўтар першага ў Вялікім княстве Літоўскім падручніка “Логіка”, заснавальнік фармакалогіі на землях Літвы Я.Вольфганг, вучоны І.Дамейка, мастак В.Дмахоўскі, гісторык- археограф М.Догель. Сярод выкладчыкаў – вучоны-натураліст С.Юн-дзіл, які заснаваў батанічны сад (рэшткі якога захаваліся ў в.Руткевічы) і заклаў парк вакол палаца Сцыпіёнаў, філосаф і псіхолаг А. Доўгірд, які выдаў “Кодэкс дыпламатычны”. Сцыпіёны пабудавалі касцёл святога Ежы са званіцай, канвікт для вучняў піярскай школы, капліцу, кляштар сясцёр міласэрнасці. Яны дабі-ліся прывілею вялікага князя літоў-скага і караля польскага Аўгуста III на магдэбургскае права (1761 г.), якое дзейнічала, праўда, толькі 15 гадоў. Гаспадарчае жыццё Шчучына наладжвалі Друцкія-Любецкія, якія валодалі мястэчкам у 1807–1939 гг. Яны заняліся лесаводствам (будынак лясніцтва захаваўся), пабудавалі млын, бровар. У сярэдзіне ХІХ ст. сфарміравалася гандлёвая плошча (зараз пл.Свабоды), на якой адкрыліся флігелі (сёння кнігарня), крамы, гасцінны (цяпер будынак гандлёвага комплексу “Паўлінка”), паштовы дамы. Усё гэта змяніла аблічча Шчучына – ён стаў культурным і гаспадарчым цэнтрам. Не забывалі Друцкія-Любецкія і пра духоўнае жыццё – узвялі мураваныя касцёл святой Тэрэзы і кляштар піяраў (1829 г.), Свята-Міхайлаўскую царкву (канец ХIХ ст.), княжацкі палац, за-клалі парк. На Шчучыншчыне захаваліся рэшткі былых шляхецкіх сядзібаў. У Жалудку – сядзіба князёў Чацвярцінскіх (1907–1908 гг.), радавы склеп Тызенгаўзаў. У в.Андрушоўцы – уладанні Нарбутаў і Марачэўскіх – зберагліся сядзібны дом, флігелі, гаспадарчыя пабудовы, фрагменты парку і саду. У радавым гняздзе Іваноўскіх – Лябёдцы – захаваліся сядзі-ба і пахавальня. У в. Касцянёва – дом, рэшткі парку і саду роду Кастравіцкіх (к. ХIХ – пач.ХХ ст.). Аб сядзібе Хадкевічаў (к.ХVІІІ – пач. ХIХ ст.) у в.Мажэйкава нагадвае cад, флігель і лямус, аб комплексе Сапегаў у Старой Спушы – драўляны будынак. Даўнюю гісторыю маюць населеныя пункты Астрына (1451 г.), Васілішкі і Жалудок (1486 г.), Каменка (1516 г.), Ражанка (1599 г.). “Стану песняй у народзе…” 2147 Калі ўспамінаеш пра Шчучынскі раён, першае імя, якое прыходзіць на памяць, – Цётка. Паэтэса-рэвалюцыянерка, асветніца, настаўніца, публіцыст, вучоны, медыцынскі работнік – такую жанчыну падарыла беларускаму народу эпоха рэвалюцыйных бітваў. Паэтэса адкрыла новую старонку ў беларускай літаратуры – старонку мужнасці і барацьбы. Бурлівыя, кіпучыя 1905–1907 гады цалкам захапілі Цётку. А яе кароткае жыццё паслужыла прыкладам адданага служэння народу. Атрымаўшы выдатную адукацыю, яна ўдала спалучала дар палітыка-рэвалюцыянера (была адным з заснавальнікаў партыі Беларускай сацыялістычнай грамады) з дарам рэдактара першага беларускага часопіса для дзяцей і моладзі «Лучынка». Аўтар зборнікаў вершаў «Хрэст на свабоду» і «Скрыпка беларуская» заснавала першыя беларускія школы. Нелегальна прыязджала ў Вільню, удзельнічала ў выданні газеты «Наша доля», у якой было надрукавана апавяданне «Прысяга над крывавымі разорамі». 3 тэатрам I. Буйніцкага выступала ў розных кутках Беларусі. Талент Цёткі-празаіка, на жаль, да канца не рэалізаваўся з-за яе ранняй смерці. Але і тое, што яна паспела напісаць, уражвае сваёй мастацкасцю, вобразнасцю, гарманічным спалучэннем умоўнага і рэальнага, глыбінёй падтэксту, выяўленай праз дэталь. Асаблівага ўздзеяння на душы чытачоў аўтар дасягае сваімі апавяданнямі пра дзяцей, шматлікімі публіцыстычнымі артыкуламі, якія нават сёння ўспрымаюцца як духоўны запавет пісьменніцы беларусам. Значнасць зробленага ёю для свайго народа Цётка вызначыла афарыстычна: «Стану песняй у народзе!». А песня аказалася аптымістычнай, пранізлівай і светлай… Пра творчасць сучасных шчучынскіх паэтаў і празаікаў мы раскажам у наступны раз на старонцы “Літаратурная Шчучыншчына”.
Вам может быть интересно

Leave A Reply

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте, как обрабатываются ваши данные комментариев.